Bio

Marlies Verda (Breda 1956) studeerde aan de Vrije Academie in Den Haag (vrije schilderkunst) nadat ze een lerarenopleiding tekenen in Breda afrondde.

Vanaf 1986 heeft ze zich gevestigd als autonoom kunstenaar, aanvankelijk had zij atelier-ruimtes in Oosterhout, later in Tilburg en sinds december 2010 woont ze in Den Bommel en heeft haar atelier vlak bij huis.

De kunstenaar is een verzamelaar, ze verzamelt alles wat ze vindt aan het strand en op het land; deze spulletjes staan gerubriceerd in glazen potten in haar atelier; zij vormen de basis van haar bestaan als kunstenaar en maken de werkelijkheid voor haar begrijpelijk. Vormen en structuren spelen door al de jaren heen een grote rol in haar schilderijen. Soms figuratief soms abstract, het schilderij bepaalt zelf welke kant het op wil…….

Het proces van het schilderen is een aanboren van bronnen in en buiten jezelf en die in de eerste laag wegzetten; daarna volgt een tweede laag en een derde, misschien een vierde, vijfde, zesde. Voortdurend worden er keuzes gemaakt wat mag blijven en wat niet. Zo schildert de kunstenaar net zo lang door en weg tot alle overbodige informatie verdwenen is en alleen de basissymbolen van het moment overblijven.

Sinds 2015 houdt de kunstenaar zich vnl bezig met het bekrassen van ansichtkaarten, foto’s, Maria-souvenirs en icoontjes. Door met inkt een netwerk van krasjes over de voorstelling heen te krassen ontstaat er een gelaagdheid wat een bepaalde spanning oplevert. Het gaat over verbergen en laten zien. Ze werkt bijna uitsluitend in zwart wit  tegenwoordig; zelfs kleur speelt nu een ondergeschikte rol.

De kunstenaar exposeert regelmatig in binnen en buitenland; ze geeft al 25 jaar teken en schilderles aan volwassenen en kinderen.